Kakšna je komunikacija, ki lahko pripelje do rešitev težav in ohranja dober odnos med partnerji?
Komunikacija v partnerskem razmerju
Dandanes se veliko poudarja pomen komunikacije v partnerskih razmerjih. Govori se o tem, kako lahko slaba, strupena komunikacija ali pomanjkanje iste škodujeta razmerju.
S tem se postavlja vprašanje, kaj komunikacijo naredi zdravo in funkcionalno?
Kakšna je komunikacija, ki lahko pripelje do rešitev težav in ohranja dober odnos med partnerji?
Osnovna značilnost parov, ki imajo dobro komunikacijo, je, da izražajo sebe in svoje potrebe na odprt, neposreden in energičen način. Izogibajo se pastem komunikacije, kot so obtoževanje. Osredotočajo se na reševanje problema, kar pomeni, da znajo natančno opredeliti problem in priznati, da oboje prispeva k njegovemu obstoju. Ohranjajo osredotočenost na problemu med razpravo (npr. Njuna razprava ne preide v medsebojno obtoževanje in spominjanje vsega, kar je partner v preteklosti storil narobe). Zmožni so poslušati in razumeti stališče druge strani ter ne izogibajo se konfliktom, temveč jih odprto sprejemajo kot priložnost za izboljšanje odnosa in povečanje bližine.
Zveni odlično, kajne? Toda kako to doseči? Kako nekaterim parom uspeva?
Učinkovito obvladovanje negativnih čustev
Najpomembnejši korak za uspešno komunikacijo je učinkovito obvladovanje lastnih čustev, zlasti jeze. To lahko dosežete tako, da se spomnite:
Da imate nadzor nad lastnimi čustvi, tudi če se druga oseba obnaša neprimerno.
Da lahko izrazite svoja čustva in potrebe brez oklevanja ali obtoževanja druge osebe, ne glede na njen odziv.
Da si rečete, da ne boste dovolili, da vas potreba po zmagi ali imeti prav obremenjuje in nepotrebno izčrpava vašo energijo.
Asertivna komunikacija
Asertivna komunikacija pomeni jasno in odprto izražanje svojih potreb na nenapaden način ter hkrati razumevanje in spoštovanje stališča druge osebe (njeno mnenje, čustva in vedenje).
Ljudje, ki uporabljajo tak način komunikacije, verjamejo, da:
Imajo pravico izraziti svoja čustva in potrebe.
Se ne bojijo čustev in odzivov partnerja ter strahu pred zapuščanjem, ko izrazijo svoje potrebe.
Verjamejo, da tuje neustrezno vedenje, ignoriranje ali omalovaževanje njihovih potreb nič ne pove o njih samih in jih ne naredi manjvredne.
Jasno opredeljevanje problema in konstruktiven pogovor
Ko morate izraziti kritiko, je priporočljivo, da to storite na naslednji način:
Razgovor začnite s tem, da izrazite svoja čustva glede problema.
Navedite nedaven primer partnerjevega vedenja, ki vas moti, vendar to storite kratko in jedrnato.
Predlagajte, kaj bi želeli, da se v prihodnosti spremeni glede tega problema.
Za motivacijo partnerja navedite pozitivne posledice predlagane spremembe.
Poslušanje
Aktivno poslušanje je izjemno pomembno. Pogosto se zgodi, da ne poslušamo drug drugega, temveč razmišljamo o tem, kaj bomo rekli, ali se osredotočamo na del pogovora, ki nas je prizadel, namesto da bi poslušali. Namesto tega se osredotočite na dejstva, da boste bolje razumeli partnerja in njegovo stališče do problema. Pomembno je, da poslušate brez napadov in obtožb. Na koncu pogovora lahko ponovite, kar ste slišali, da preverite, ali ste ga pravilno razumeli. Pokažite razumevanje in ponudite predloge za rešitev problema.
Empatija
Poskusite razumeti, kako ta oseba razmišlja, čuti in vidi situacijo. Ko se naučite sočustvovati, boste lažje komunicirali in manj se boste zapletali v težka čustva, kot je jeza, ker boste bolje razumeli drugo osebo in njene motivacije.